O hraní

Rytíř
10.3.2007 10:53
Elfové. Prvorození, nadaní silou ducha i těla, jež neměla mezi smrtelnými tvory ve Středozemi srovnání. Přečtěte si historii jejich plemen a odnoží a pak se teprve rozhodněte, zda vaše postava bude z rodu Sindar, milovníků písní, nebo raději z rodu tzv. Lesních elfů, bojovných znalců lesa. Anebo snad přímo z rodu ušlechtilých Noldor, nadobyčej zručných a moudrých?
Autorská citace #41
12.3.2007 21:21 - Rytíř
Vannax: dobrý :) taky sem nad tim lehce dumal, asi každej.. mě osobně teda víc děsila ta představa nesmrtelnosti než blaženosti. Jinak Valinor si jako Blaženou říši představuji hlavně tak, že tam nehrozí nebezpečí od Temného pána a že je strašně snadný tam žít. Vždyť je to přímo u nohou jejich dobrých bohů! Elfové jsou jiný než lidé a v zásadě nebyli stvořeni k boji, ale k umění mluvit a svou řečí a písní oslavovat a velebit okolní krásu toho, co stvořil mocnej Eru. (Ano, můžem si o tom myslet svý, o domýšlivosti toho machra, který stvoří celý národ jen proto, aby mu chválil jeho dílo. Ale tak je to premisa, z níž se tu vychází.)
Tím pádem jim dělá dobře, když se mohou v bezpečí Blažené říše uvelebit, pěstovat kytičky a zahrádky na požehnaných polích Yavanny, a zapomenout na strach a bolest, kterou zažili. Jinak tohle útulný dobrý bydlo samozřejmě pálilo i elfy, proto jich tolik bylo ve Středozemi a proto jim tak dlouho trvalo, než se rozhodli vrátit...
Co se týče reprodukčního cyklu elfů, zdá se, že měli odjakživa potomky vždy jen z počátku svazku (asi než vyhasla opradová vášeň) a nebylo jich nikdy mnoho. Nejsou to králíci :) Každý pár měl obvykle několik dětí, to je pravda, ale rozhodně to nebyly desítky. Dejme tomu 2-5, že byl standardní počet. A teď si vem, že se dávali dohromady nejdříve tak ve věku 200 let, spíš mnohem později. Díky věčným bojům, zradám a bitvám nebylo divu, že jich neustále ubývalo..
Ad velikost Valinoru - byl to podlouhlý, úzký kontinent. Ale ta dýlka byla značná, vyrovnala se délce Středozemě + Haradu až na samotný jih.
Autorská citace #42
12.3.2007 22:09 - Rytíř
Thief: Tak sem to našel, ta diskuze je u Hráčova deníku. Zvláštní je, že ač to byla obecná diskuze, taky se nakonec točila kolem tolkienovských elfů... asi lidem fakt ležej v žaludku :)
Autorská citace #43
12.3.2007 23:17 - Merlin
thief...no...pokud to je sarkasmus...no řekněme, že zvládnu udělat napínavé dobrodružství...alespon hráči to říkají. A co se týče elfů...víš...hraju RPG cca 16 let a v době kdy jsem dělal tenhle quest, nebo spíš epizodku se psal tuším rok 1997..pátrám marně v paměti, ale tuším DnD 3e tou dobou ještě nebylo na světě...byl to zcela jiný systém..už teda nevím který...jestli adnd nebo jiný... a co se týče převracení toho co má nějaká rasa ve vínku....hmm..myslím, že to snad není povinné dogma...že můžu přizpůsobovat vše tomu, aby byla hra zábavná...
PS. pokud jsem tvou narážku špatně pochopil a nebyla myšlena tak "utočně tak se omlouvám...:o)
Autorská citace #44
13.3.2007 01:25 - thief
Merlin: No vidíš. Tak to hrajeme stejně dlouho. Já taky začínal v roce 1990 u Jarikova dobrodružství. :-) A první fantasy knížka, která se mi tenkrát dostala do rukou bylo první vydání Pána prstenů. Tam jsou jasně popsaný základní charakteristiky některých ras. Proč to zbůhdarma měnit. Jakej má smysl dělat elfy na stejný mentální úrovni s orkama. Ten kdo vytvoří elfy stejný jako orky, porodí jen další orky. Z elfů nebou mít asi nic a proto je nikdo nepozná, dokud neřekneš "to jsou přece zdegenerovaný elfové". jinak já mám taky rád Sapkowskýho, ale jeho elfové nejsou zdegenerovaný, jsou jen na dně protože se nedokážou přizpůsobit a konkurovat. Ale jsou inteligentní a o to je pro ně jejich úpadek horší.
A nemusíš se omlouvat. Já jsem strašně útočnej. :-))
Autorská citace #45
13.3.2007 09:25 - andtom
Rytíř, Xeth: Přesně tak, existuje hranice, kdy je hraní nějaké postavy pro hru nerozdýchatelné a kdy ještě ne. Podstata je v tom, že ta hranice má být vzdálená co nejvíc to jen jde. Chce to ze strany DMa chtít. Samozřejmě je pro DMa mnohem pohodlnější bránit se pohnout vlastním zadkem a nijak se nesnažit připustit (vsadit do světa) nestereotypní postavu. Je přece tak pohodlné škatulkovat, zestádovat. Nepodat hráči ruku, nenechat ho hrát něco, co nutí DMa k námaze navíc, radši pohodlně odmítnout.
Thief: Jo tak blbost :) A jak si prosím Tě vysvětluješ existenci Drizzta, blbostí autorů? Proč jsou tady lidé obecně v pohodě uznáváni jako nestejní a jakákoliv jiná skupina musí být stejná. Copak to jsou secvičené akvabely? Nebo jde o vlhký sen každého levicového vůdce toužícího po mase stejných jedinců? Kde zůstal individualizmus, jedinci vymykající se průměru, odpadlíci, atd.?
Merlinovi zdegenerovaní elfové byl dobrý nápad. V jedné hře jsem zas já postavil neutrální postavy před volbu: postavit se na stranu bezhlavého prosazování dobra následovníky boha Korda vs. komunita netypických konfliktu se vyhýbajících zákonně zlých goblinů. Hráči si z určitých důvodů vybrali gobliny (hrál bych to dál tak i tak, nebyl problém, nechtěl jsem jim však dát černobílý výběr, ale něco zajímavějšího). Myslím, že do té doby po boku goblinů nikdy nestáli, že to pak celé bylo netypické a prima :)
Autorská citace #46
13.3.2007 09:57 - Xeth
andtom: Tím měřítkem, které určuje co je rozdýchatelné a co ne je právě DM. Pochopitelně, že přílišná striktnost může být na škodu, ale DM to řídí, ví o svém světě a připravované kampani víc než hráči a tak i nejspíš ví co je pro něj snesitelné a co ne. Hráči by to měli respektovat.
Naopak přílišná benevolence může celou hru posunout někam, kde ji DM a dost možná ani hráči nechtějí mít, nebo dokonce zničit celé tažení (např. DMovi nebo hráčům se to přestane líbit).
Určitým řešením je pro DMa podle mne např. držet se vlastní představy o tom co a jak má být a dát hráčům/postavám možnost ve hře získat co chtějí - ale musí si to zasloužit (najít si mistra, získat znalosti či předměty, někoho si naklonit atd.). Přijde mi to daleko lepší než dát vše hnez ze začátku "zdarma." Ono se tím navíc i ukáže co vlastně hráč skutečně chce a jak moc.
thief: Orkové snad nejsou jen hloupí elfové, nebo ano ? ;) Číselné charakteristiky nejsou všechno, některé věci mají spíš RP a příběhový význam a konkrétně ti Merlinovi elfové mají IMHO docela slušný potenciál.
Autorská citace #47
13.3.2007 10:06 - Jerson
Vannax - to co jsi napsal je druhý důvod, proč Ardu považuju za dobrou na příběhy a ne RPG - je to mýtus, ne popis světa. Elfové odcházejí do "Ráje". Navíc ono to s tou blažeností není tak horké, naopak elfové musí snášet útrapy světa napoříd, zatímco lidé jsou smrtí vysvobozeni.
Mě tedy vždy dělalo potíže představit si elfy, jak farmaří, staví domy nebo kovají meče - kováře jsem viděl v LoTRovi, ale zbytek ne. Ono ani není moc kde získávat jídlo a co stavět ... všechno už bylo postaveno. Je to prostě svět pro velké příběhy, ne pro žití.
Možná je to naopak - je to svět pro RPG, i když ne RPG, které hraju já :-)
Autorská citace #48
13.3.2007 10:06 - Rytíř
Andtom: Sklouzli jsme koukám už spíš do debaty o klišé :) - jak vidno, vše souvisí se vším. Nemám nic proti nestandardním vývojům a scénářům, postavám vymykajícím se streotypu. Nebo si to aspoň myslím :))
Jenže, když pomineme lenost DMa (snažím se tuhle impertinenci nevztahovat na sebe, ale teda jde to ztuha), tak ta hranice ohledně svobody hráče, o které se bavíme, je přece ve většině případů velmi jasně daná samotným prostředím! Proč asi chtějí lidi hrát na Ardě? Patrně proto, že se jim líbil Tolkienův příběh a jeho svět. Když se jim líbil, chtějí v něm hrát. Jenže v jeho světě platí jisté věci, které jinde ne. Pokud je porušíš, nabouráš jeho "stereotyp", neuděláš vlastně ic jiného, než že změníš jeho svět. Nic proti tomu, jenže pak už nehraješ na Ardě... což teda moc neodpovídá původnímu záměru hrát zde, že :) Veškerá pravidla tady uvedená odpovídají touze hrát opravdu na Tolkienovské Ardě. Na ní jsou skřeti vždy ti zlí. A elfové zase ti hodní (ok, bavíme se o III. věku, aby nebylo mýlky).
Nedá mi to, abych to malinko otočil a rejpnul si do tebe zas já - není to ze strany DMa jen pouhá lenost, když si prostě a jednoduše nabourá stereotyp a lacino tak získá zajímavý příběh? Nedá víc práce vyjít z daných zákonitostí, klišé a streotypů, a na nich pak, skoro jim navzdory, vybudovat též zajímavý příběh?? :)))
Autorská citace #49
13.3.2007 10:14 - Rytíř
Kruci, já než to sesmolil, tak mě koukám zas pan X předběh.. :) nu nevadí.
Jerson: Vidíš, to mě nějak nenapadlo, považovat elfy za tak vznešené, že by se odmítali hrabat v hlíně.. je fakt, že ot najisto nejsou ti upocení farmáři ldiského světa :) Tolkien si na nich vybil svou fantazii lehkého života bez těžké fyzické dřiny - aniž by si to možná uvědomovali, používají skoro na veškerou činnost svou magii. Energii na to dají stejnou ne-li větší, jen v jiné formě, beru to já :)
Je jasné, že LotR je pořád jen kniha a tím pádem je tu spousta věcí opomenutých, nebo podaných tak, že to k běžnému životu moc není. Ale hrajeme tam už hodně dlouho a ten svět mi nijak zvlášť nereálný, oproti jiným světům Dnd, nepřipadá... Asi opravdu hraju jiné RPG než ty, to bude tim :)
Autorská citace #50
13.3.2007 10:37 - Dalcor
Andtom / ten tvůj příspěvek o sovobodě tvorby postavy bych nechal vytesat do skály. Tudíž se vrátím k němu ak tomu co napsal Rytíř.
Je sice nepochybně pravda že DM bude hráči kecat do toho odkud postava pochází.
Proto taky řada systému a i já sepciálně tvorbu psotavy tvořím an zákaldě diskuze s hráčem. Kde hráč bude mít dopředu připravený koncept, který mi přednese a obhájí si ho. Společně pak heldáme způsob jak takovou psotavu a třeba i strašně neobvyklou zakompunujeme dod aného světa, či herního prostředí. Samozřejmě že si nenechám zruinovat hru tím že by psotava uprsotřed družinyk elfů chtěla hrát babilitha. Proč by ale hráč nemohl hrát babilitha uprostřed skupiny ilithiiri během korunních válek.
Tvorba psotavy není trefování se mezi hranice představivosti DM. Hlavní slovo by mělvždycky mít hráč, DM jako takový se pak bude snažit koncept zařadit dos vého světa. Navíc ještě lepší je připravovat družinku se vztahy naznačenými ještě před samotnou hrou - nemůže se apk stát že družinak bude bandou individualistů, který si zásadně NEMŮŽOU vyjít vstříc. Tím zase ale nechci eleiminovat individualisty v družince, nebo družinku individualit heldající stejný cíl (Raistlin v Dragonlance Chronicles a teď třeba jako zlatý příklad jest spojení skupiny Raistlin, Caramon, Sturm, Tika a Tas v Dragons of Dwarven Depths, kde akždá postava sleduje svůj vlastní cíl, fungují jako družina, ale de fact jsou to jednotlivci).
DM má samozřejmě právo VETA při úplné blbosti. Je to přeci společná zábava ;)
KDysi jsem o tvorbě postav a halvně družinky měl rozsájlý příspěvek na RPG F, když bude zájem snad ho najdu...
Autorská citace #51
13.3.2007 10:40 - Dalcor
Ono rozdíl mezi Ardou a třeba Grayhawkem je více méně nulovyý a elfové v Ardě a ostatních světech DL mají více jak 70% shodnosti. Takový elfové ve FR jsou jakoby těm Tolkienovým z luku vypadli. Jen díky relativního posunu v pohlížení na morálku a vývoj spoelčnsoti mezi 40tými lety a 80tými nám přijdou přijatelnější a odlišnější. Ale koncept je tentýž. Podíváš li se na elfy v Hobitovy je tu významný posun v Pánu prstenů. Tam teda moc elfové "kladní" a všepomáhající moc nejsou což?
Autorská citace #52
13.3.2007 11:12 - Jerson
Rytíř - Tolkienovi elfové nemají magii. Na Ardě magie neexistuje, i když existují čarodějové. Ale dost pochybuju o tom, že by Tolkien nechal elfy něco dělat bez fyzické práce. Dělají to dobře, udlají plášt, které splývají s okolím, ale to není magie.
Autorská citace #53
13.3.2007 13:02 - andtom
Dalcor: Cítíme to oba úplně stejně, kde je vhodné položit hranici volnosti tvorby postavy a jakou u toho DM sehrává roli. Už jsem si myslel, že píši španělsky. Jsem rád, že jsi mně nenechal v bryndě ;)
Autorská citace #54
13.3.2007 14:09 - Dalcor
Dovolil jsem si tvorbu psotav oddělit pro mojí přehlednost...
Autorská citace #55
13.3.2007 14:14 - wraiths
Darkore: to jsme rad ze mas dnes takovou benevoletni naladu... to mi jiste dovolis abych nekdy u tebe hral toho kneze Shevarashova(Dhaerowatha) jako clovek :-)) ne jen te skadlim. andtom: jinak aj jsme pro max volnost ale zas by se mel hrac prizpusobit pravidlum sveta DM. a pokud se mu nelibi ze muze hrat jen paladina cloveka a ne zamysleneho paladina z rasy "belzezubu". muze to zkusit u jineho DMa( vice benevolentnejsiho). asi by byl Dalkor v soku kdybych chtel treba hrat v tom Angelu postavu napravenyho dabla a hral ve skupine samych andelu....
Autorská citace #56
13.3.2007 14:19 - Dalcor
Wraith - máš nepochybně pravdu, vyjádřím se k tomu až příjdu z rehabilitací navíc v tématu Tvorba postavy...
Ale v obou příapdech je to to právo VETA od DM. Prostě nikdo jinej než elf NEMŮŹE BÝT DHAEROWATHILA: hráč si to nemá jak obhájit...
Autorská citace #57
13.3.2007 14:20 - wraiths
Rytíř: jinak s tebou nesouhalsim. Elfove jsite disponuji magii ale nikde jsem necetl ze by na nic ani nemakli, spise naopak. to by pak myslim ani nepotrebovali nejaky lode a rovnou by mizeli do toho jejich "raje". a nebo by nikam daleko necestovali pesky a rovnou se vznaseli v povetrich. a jinak kdyby asi u mne se nejak snazil znevazovat neco co rekl treba Elrond, ci treba jina "hero postava" myslim ze maji urcite nejaky extra aury a v jejich pritonosti postava by mela naslouchat. alespon u mne by to alespon vzdy pusobilo jako nejaky "save" rekneme na paralizaci.
Autorská citace #58
13.3.2007 14:28 - Xeth
Dalcor: Diskuze DMa s hráčem je IMO samozřejmost, trefovat se na blind do představ DMa (hlavně pokud chce hráč hrát něco neobvyklého). A postava jako taková je samozřejmě hlavně na hráči, ale poslední slovo má (měl by mít) vždy DM. Je myslím celkem bez problémů do světa zařadit neco co DM přdtím ve světě neměl, pokud mu to tam nepřekáží. Ale pokud mu to tam vyloženě vadí, je to hráč, kdo musí ustoupit.
Sesazení skupiny je pěkná pomůcka, ale určitě není samospásná. To, jakým způsobem parta drží pohromadě je na hráčích a pokud jde každý svým směrem, nic tomu nepomůže (viděl jsem to na vlastní oči). Zároveň mohou úplně odlišné postavy držet při sobě, jak jsi zmiňoval, a to i bez berliček... pokud to tak hráči zahrají.
K tvému příkladu bebilitha... V Korunních válkách je naprosto přirozený a přijatelný, ale v družině elfů ne. A to bych řekl, že je daleko méně násilné (družina elfů s bebilithem) než mnohé "obyčejné" věci v Ardě. Jednoduše proto, že do Ardy tyto "obyčejné" věci nepatří, zatímco bebilith ve FR, DL a v jiných světech prostě bez problému být může a jedniný problém je jak se dají dohromady. :) Sice by taková skupina budila nejspíš dost pozornosti a většinou i dost něžádanou, a mělo by to velmi vážné herní dopady (rozhodně jiné než kdyby byl namísto bebilitha třeba minotaurus)... pokud by to však hráčům (a to všem !) vyhovovalo, tak proč ne. :)
Autorská citace #59
13.3.2007 14:38 - Xeth
wraiths: Myslím, že elfové magií určitě disponují. A určitě není taková jak jí známe z DnD, ne tak na efekty. :) Silmarily, elfské lodě (co plují do Valinoru), Zrcadlo Galadriel a konec konců i plášť co kryje svého majitele před zraky nepřátel, provaz co se sám rozváže, když majitel potřebuje (a strašlivě pálí na krku jistého zkaženého pidižvíka), světlo jisté hvězdy co posvítí, když všechna ostatní světla zhasnou (a co ho nemají moc rádi přerostlí pavouci) atd. to všechno a mnohé další je IMO elfská magie.
Autorská citace #60
13.3.2007 14:43 - thief
andtom: Auauaua!! Vždycky když slyším jméno Drizzt, mám pocit že mi pukne hlava. Právě drizzt je totiž příčinou toho, že kdekdo chce hrát dobrýho drowa. Jenomže dobrých drowů je asi tak 3% z populace a to jsou to ještě ke všemu vyznavači Eillistraee. Drow sloužící Mielliki je naprostá zvláštnost a rarita. Tak to taky asi autoři mysleli. Když k tomu připočteme ojedinělý způsob boje a pozoruhodnou věc že Drizzt nezahynut hned po příchodu na povrch (jenom díky Bruenorovi), dojdeme k závěru, že dávat drizzta za archetypální příklad postavy je poněkud praštěné. Proč jsou lidé nestejní? protože takový jsou. Stejně tak jsou nestejní elfové, půlčíci, drowové, gnollové,... Akorát že když drowí slečna obětuje Lolth tři elfy, dvě lidské dívky a jedno půlčické nemluvně, tak se nad tím nikdo nepodiví. Když to udělá člověk nebo půlčík, tak ať by byl sebezlejší, budu přinejmenším poněkud vyšinutej a stěží déle přežije v komunitě své vlastní rasy. Chci tím na příkladu říct, že každá rasa je jiná a je jinak různá. Zlej člověk bude jednat jinak než zlej drow nebo gnoll. Zdegenerovaný elfové ztrácejí svoje elfství, protože na nich nic elfího není. Sen levicového vůdce?? Pardon, ale nebyla druhá světová válka dílem krajně pravicových fašistů? A američany k vejpraskům ve Vietnamu, Sudánu a Iráku taky dovedla pravicová republikánská vláda. Nahnali svoje stádečko řezníkovi v jednotném šiku pod hvězdnatou vlajkou. Tak jaká levicová uniformita.
Ale mluv dál, líbí se mi to. :-))

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

ČAS neregistrovaní : 0.0014350414276123 sec;
Nenalezeny žádné záznamy.
1 až 20 z 25 >
ČAS 0.059543132781982 secREMOTE_IP: 3.238.195.81